ترویج سواد رسانهای ابزار کلیدی جنگ شناختی است
در یک نشست تخصصی مطرح شد؛
نشست تخصصی «هوش مصنوعی و روندهای پژوهشی داخلی و بینالمللی با محوریت سواد رسانه» برگزار شد.
به گزارش گروه پژوهش، نشست تخصصی «هوش مصنوعی و روندهای پژوهشی داخلی و بینالمللی با محوریت سواد رسانه» بهصورت حضوری و مجازی، با حضور جمعی از متخصصان و اساتید در مؤسسهی تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.
در آغاز این نشست، دکتر حافظی، عضو هیئتعلمی مؤسسه و مدیر گروه مطالعات آیندهی علم و فناوری، ضمن خوشآمد گویی و خیرمقدم، به اهمیت هوش مصنوعی از دیدگاه اقتصادی پرداخت.
وی با اشاره به سهم ۱۸۴ میلیارد دلاری بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴، تأکید کرد که حتی در سناریوهای بدبینانهی آینده نیز این مقدار کماکان رو به رشد خواهد بود. ایشان همچنین رشد چشمگیر اثر هوش مصنوعی بر تولید ناخالص داخلی کشورها را موردبحث قرارداد و تقویت این حوزه را ضروری دانست.
در ادامه دکتر فاضلزاده، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، به جایگاه هوش مصنوعی در پژوهشهای جهانی و بررسی جایگاه ایران و مقایسه آن با جهان اسلام پرداخت.
وی جایگاه علمی کشور در رتبهبندیهای مختلف را بررسی کرد و از پیشتازی در برخی حوزههای خاص هوش مصنوعی خبر داد و آن را نشان اهمیت موضوع برای محققین و دانشگاههای کشور دانست.
دکتر حسنزاده، رئیس پژوهشگاه ایرانداک نیز به این موضوع پرداخت که هوش مصنوعی به الفبای زندگی در هزاره سوم تبدیلشده است و آشنایی با آن برای تمامی اقشار جامعه ضروری است.
وی با تمرکز بر دانش هوش مصنوعی در ایران و شایستگیهای بالندگی، به ملزومات توسعه این حوزه شامل دادههای باکیفیت، زیرساختهای محاسباتی، الگوریتمهای پیشرفته، نیروی انسانی متخصص، اخلاقیات و مقررات و همکاریهای بینالمللی اشاره کرد.
دکتر طاهری، مشاور نمایهسازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر موضوع هوش مصنوعی و نشریات و دستاوردهای پژوهشی متمرکز شد و به نقش فناوریهای نوظهور در تغییر روند انتشار و ارزیابی اثرگذاری مقالات علمی پرداخت. وی از یک تغییر پارادایم و انقلاب در پایش اثرگذاری علمی با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد.
همچنین دکتر کارآموزیان، رئیس بسیج رسانه، درباره جنگ شناختی در عصر هوش مصنوعی صحبت کرد و از تغییر ابزارهای جنگ شناختی گفت. وی ترویج سواد رسانهای را ابزار کلیدی جنگ شناختی معرفی کرد و از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای اثرگذاری بیشتر بر افکار عمومی یادکرد.
سپس دکتر زاهدی، رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران، به چالشهای پیش روی توسعه هوش مصنوعی در کشور اشاره کرد و بر لزوم تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر و تخصیص اعتبارات ویژه برای تحقیق و توسعه در این حوزه تأکید کرد. وی همچنین موضوع هوش مصنوعی شناختی و نقش آن در تحولات آینده را مطرح کرد و بر ترویج سواد هوش مصنوعی جهت استفادهی درست از آن تأکید کرد.
در پایان، دکتر حافظی به تلاش مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور در راهاندازی کنسرسیوم مطالعات آینده هوش مصنوعی اشاره کرد که با همکاری پژوهشگاههای حوزه سیاستگذاری و مطالعات فرهنگی و اجتماعی، به بررسی ابعاد مختلف این فناوری ازجمله سیاستگذاری، اخلاق، حقوق و جامعهشناسی میپردازد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ترویج سواد رسانهای ابزار کلیدی جنگ شناختی است" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ترویج سواد رسانهای ابزار کلیدی جنگ شناختی است"، کلیک کنید.