بینی انسان بیش از ۱ تریلیون رایحه را تشخیص می‌دهد!

حقایق علمی ۶۰؛

بینی انسان بیش از ۱ تریلیون رایحه را تشخیص می‌دهد!

بینی انسان حاوی حدود ۴۰۰ گیرنده بویایی است که با کمک یکدیگر رایحه‌های مختلف را پردازش می‌کنند و تشخیص می‌دهند.  

به گزارش خبرگزاری پارازیت، بینی انسان اندامی قابل توجه است. دانشمندان برای دهه‌های متمادی بر این باور بودند که مردم فقط می‌توانند حدود 10 هزار بوی  مختلف را تشخیص دهند. با این حال یک تحقیق نشان داد که بینی ما در واقع می‌تواند بیش از 1 تریلیون عطر را تشخیص دهد! این کشف نحوه درک ما از حس بویایی را تغییر داد.

بینی انسان حاوی سلول‌های خاصی به نام گیرنده بویایی است. این گیرنده‌ها (بینی ما حدود 400 گیرنده بویایی دارد) وظیفه تشخیص عطرهای مختلف را بر عهده دارند. وقتی نفس می‌کشیم، هوا ذرات ریز رایحه‌های گوناگون را وارد بینی ما می‌کند. آنگاه گیرنده‌های بویایی سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند که این سیگنال‌ها را پردازش کرده و به ما کمک می‌کند بوهای مختلف را تشخیص دهیم.

 این توانایی برای تشخیص چنین طیف گسترده‌ ای از رایحه‌ها به دلایل زیادی مهم است. اول اینکه باعث می‌شود از غذا و نوشیدنی‌های خوشمزه لذت ببریم. عطر یک غذا می‌تواند طعم آن را لذیذتر و آن را جذاب‌تر کند. دوم اینکه حس بویایی ما نقش مهمی در ایمنی و سلامت دارد و به ما امکان می‌دهد برای مثال مواد مضر مانند دود ناشی از آتش یا غذای فاسد را تشخیص دهیم. جالب اینجاست که حس بویایی ما ارتباط تنگاتنگی با حافظه و احساسات دارد.

 عطرهای خاص می‌توانند باعث ایجاد خاطرات یا بروز احساسات قوی در ما شوند. به عنوان مثال بوی شیرینی تازه ممکن است کسی را به یاد خانه دوران کودکی خودش بیاندازد. این ارتباط بین بو و حافظه به همین دلیل است که برخی از افراد از عطرها در درمان استرس و اضطراب استفاده می‌کنند.

در نتیجه بینی انسان بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که در گذشته‌ها تصور می‌شد. بینی‌مان با توانایی تشخیص بیش از 1 تریلیون رایحه، نقشی حیاتی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند. درک این قابلیت می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر از دنیای اطراف خود لذت ببریم!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بینی انسان بیش از ۱ تریلیون رایحه را تشخیص می‌دهد!" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بینی انسان بیش از ۱ تریلیون رایحه را تشخیص می‌دهد!"، کلیک کنید.