هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج

پارازیت/کردستان هم‌زمان با هفته وحدت، بیستمین یادواره عارف نامی کُرد «سید بهاالدین شمس قریشی» خالق مولودنامە شامگاە ۲٦ شهریور با حضور مردم و در صحن مسجد جامع سنندج با اجرای گروهای عرفانی و دف‌نوازی برگزار شد.

ماە، ماە ربیع‌الاول و میلاد پربرکت نبی مکرم اسلام (ص) است، ماه با سعادتی کە همراه است با مولودی و مولودی خوانی، اتحاد و بندگی و ماە عاشقان و دلباختگان ناب محمدی.

نوای عرفانی از گلدستەهای مسجد جامع شهر سنندج در کوی و برزن و کوچە و خیابان‌های شهر سنندج طنین انداز شدە و پای عاشقان نبی اکرم (ص) را بە صحن مسجد کشاندە است.

ساعت ۱۹:۲۰ دقیقە شب است. وارد صحن مسجد جامع شهر سنندج می‌شوم. نوای «اللە مدد، اللە مدد…» فضای مسجد جامع را عطرآگین کردە است، هنوز مراسم شروع نشدە خیل عظیم عاشقان محمدی روانە مسجد می‌شوند.

دستە دستە مرد و زن، پیر و جوان، بزرگ و کوچک با لباس‌های محلی و رنگارنگ کردی وارد صحن مسجد می‌شوند و گوش جان می‌سپارند بە نوای عرفانی دف.

مراسم با اجرای هنرمندانە گروە محمدرسول‌اللە برگزار شد و نوا و شور عرفانی دف دل‌های حزن ‌انگیز حضار را جلا و اشک شوق را از دیدگان جاری کردە است و مداح با هر ضربەای کە بر دف می‌زند دل حضار را بە وجد می‌آورد.

در ادامە این مراسم گروە پیشکسوت مداحان با هنرنمایی زیبای خود با هرضربەای کە بر دف فرود می‌آورند، دل حضار را بە وجد و روح آن‌ها را بە سماع وامیدارند.

هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج

وحدت راە نجات جهان اسلام

در ادامە این مراسم حسن عسکری، فرماندار سنندج گفت: اگر جهان اسلام امروز بخواهد بە دوران اوج خود بازگردد، چارەای جز وحدت ندارد و وحدت بین مسلمانان ضرورت امروز جهان اسلام است.

حسن عسکری اظهار کرد: اینکە امام این هفتە را بە نام هفتە وحدت نامگذاری کرد یک تدبیر حکیمانە و اندیشمندانە بود، زیرا ایشان وحدت را یک ضرورت و راهبرد می‌دانست.

وی ادامە داد: امروز بیش از یک میلیارد و ٥۰۰ میلیون نفر مسلمان در جهان برابر با وحدت و انسجام در مقابل دشمنان ایستادەاند، دشمن خونخواری همچون رژیم صهیونیستی کە ٤۰ هزار انسان بی‌گناە را بە شهادت رساندە و حقوق مسلمانان را نادیدە گرفتە است.

عسکری خاطرنشان کرد: برای ریشە‌کن کردن این غدە سرطانی راهی نیست جز اینکە مسلمانان سراسر جهان باهم وحدت داشتە باشند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) محوری‌ترین عامل وحدت در جهان اسلام است کە باید در راستای اهداف ایشان حرکت کرد.

هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج

برگزاری بیستمین یادوارە عارف نامی کرد «بهاالدین شمس قریشی» در صحن مسجد جامع شهر سنندج

این رسم هر سالە سنندجی‌ها است کە بە مناسبت فرا رسیدن هفتە وحدت و میلاد باسعادت نبی اکرم (ص) مولودی خوانی بزرگی تحت عنوان یادوارە «سید بهاالدین شمس قریشی» برگزار می‌کنند کە مورد استقبال گستردە مردم قرار می‌گیرد.

مرحوم سید بهاء الدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد می‌باشد که در ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی  در روستای «سه ردی» شهرستان پاوه متولد شد. وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ نموده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بود.

 وی به فارسی و کُردی تألیفات متعددی را داشته از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر.  سید بهاءالدین شمس قریشی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی درسن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاء ا… پیوسته و در آرامستان آن زمان سنندج «تایله» به خاک سپرده می‌شود.

آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است.

پایان خبر پارازیت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج"، کلیک کنید.