علت درد کف پا و پاشنه چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

علت درد کف پا و پاشنه پا چیست؟

از آنجایی که دلایل احتمالی زیادی برای درد پاشنه پا و درد کف پا وجود دارد، تشخیص صحیح علت درد پاشنه پا سمت چپ اهمیت زیادی دارد. پزشک متخصص جراحی پا و مچ پا می تواند علل احتمالی را بررسی کند و علت اصلی درد پاشنه پا را تشخیص دهد.

درد پاشنه پا، به خصوص درد تیز پاشنه، اغلب ناشی از خارپاشنه است. درد پاشنه پا همچنین ممکن است ناشی از علت های دیگری مانند شکستگی، تاندونیت (التهاب تاندون آشیل یا آشیل پا)، آرتریت یا التهاب مفصل (آرتریت سپتیک)، تحریک اعصاب و یا کیست (در موارد نادر) باشد.

علت درد کف پا و پاشنه چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

فاشئیت کف پا چیست؟

فاشئیت کف پا یا فاشئیت پلانتار، در واقع به التهاب رباط کف پا گفته می شود. فاسیای پلانتار، رباطی است که از پاشنه پا تا انگشتان پا امتداد می یابد. در این وضعیت، ابتدا فاسیا تحریک و سپس ملتهب شده و در نتیجه، درد پاشنه پا ایجاد می شود.

علت درد کف پا یا فاشئیت کف پا

شایع ترین علت فاشئیت کف پا، مشکلات ساختاری پا می باشد. برای مثال، افرادی که دچار مشکلات قوس کف پا هستند (صاف بودن کف پا بیش از حد یا قوس زیاد کف پا) بیشتر مستعد ابتلا به فاشئیت کف پا می باشند.

پوشیدن کفش‌های نامناسب روی سطوح سخت و صاف، فشار غیرطبیعی بر روی کف پا وارد می کند و می‌ تواند منجر به فاشئیت کف پا شود. این اتفاق به خصوص زمانی رخ می دهد که فرد به دلیل کار خود و یا دلایل دیگر، برای مدت طولانی می ایستد. چاقی و فعالیت زیاد نیز ممکن است منجر به فاشئیت کف پا شود.

علت درد کف پا هنگام راه رفتن

وقتی پاهای شما به کفش‌هایتان ساییده می‌شود، می‌توانید قسمت‌هایی از پوست ضخیم به نام پینه یا میخچه پیدا کنید. و فشار بیش از حد کفش به کف پای شما می‌تواند روزنه‌ای برای عفونت ویروسی به نام زگیل کف پا ایجاد کند. اگر کفش‌های شما مشکلی ندارند، ممکن است یکی از چندین بیماری را داشته باشید که باعث درد پا می‌شود.

آرتریت، شکستگی یا شکستگی استخوان، نقرس، تاندونیت، فاشیای کف پا همگی می توانند باعث آسیب به پا شوند. با افزایش سن و فرسودگی مفاصل، احتمال بروز مشکلات پا بیشتر می شود. اضافه وزن فشار بیشتری به پاهای شما وارد می کند که می تواند منجر به درد نیز شود.

علائم فاشئیت کف پا چیست؟

علائم فاشئیت کف پا عبارتند از:

  • درد در قسمت تحتانی پاشنه پا
  • احساس درد در قوس کف پا
  • دردی که به محض ایجاد شدن بدتر می شود.
  • دردی که در طول چند ماه افزایش می یابد
  • تورم در قسمت تحتانی پاشنه پا

🔔 افراد مبتلا به فاشئیت کف پا، اغلب صبح ها وقتی که از خواب بیدار می شوند و یا بعد از نشستن طولانی مدت، بیشترین درد را تجربه می کنند. معمولا بعد از چند دقیقه پیاده روی، درد کاهش می یابد. زیرا راه رفتن باعث کشیدگی فاسیا می شود. در برخی از افراد، درد فروکش می کند اما پس از ایستادن طولانی مدت، برمی‌گردد.

تشخیص فاشئیت کف پا

برای تشخیص، پزشک متخصص یا جراح پا و مچ پا، ابتدا یک شرح حال از بیمار می گیرد و سابقه پزشکی فرد را بررسی می کند. سپس پای بیمار را معاینه کرده و در صورت تشخیص فاشئیت کف پا، سایر علل احتمالی درد پاشنه را رد می کند.

علاوه بر این، آزمایشات تشخیصی مانند عکسبرداری با اشعه ایکس و یا سایر روش‌ های تصویربرداری، ممکن است برای تشخیص علل مختلف درد پاشنه پا استفاده شوند. گاهی اوقات در بیماران مبتلا به فاشئیت کف پا، خار پاشنه نیز دیده می شود. اما به ندرت منشا درد است.

درمان فاشئیت کف پا در خانه

درمان فاشئیت کف پا را در ابتدا می توانید از خانه شروع کنید:

۱_ تمرینات کششی

ورزش هایی که در آن ها عضلات ساق پا کشیده می شود، به کاهش درد و بهبودی کمک می کنند.

۲_ از پابرهنه راه رفتن خودداری کنید

وقتی بدون کفش راه می ‌روید، فشار زیادی بر روی فاسیای کف پا وارد می‌ شود.

۳_ استفاده از کمپرس سرد

می توانید چند بار در روز، یک کمپرس سرد یا کیسه یخ را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پاشنه پای خود قرار دهید. این کار به کاهش درد و التهاب کمک می کند. بهتر است یک حوله نازک بین کیسه یخ و پای خود بگذارید و کمپرس را مستقیما روی پوست خود قرار ندهید.

۴_ فعالیت خود را محدود کنید

از فعالیت های بدنی طولانی مدت خودداری کنید و به پاشنه پای خود استراحت بدهید.

۵_ پوشیدن کفش مناسب

پوشیدن کفش‌ هایی که قوس مناسب و پاشنه کمی برآمده دارند، فشار وارده بر فاسیای کف پا را کاهش می ‌دهد.

۶_ استفاده از برخی داروها

مصرف برخی از داروها، از جمله داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کند.

چگونه می‌توان درد کف پا را درمان کرد؟

اولین قدم برای درمان درد کف پا، گرفتن یک مشاوره اصولی از پزشک معالج است. متخصصان و جراحان پا و ستون فقرات در کنار شما هستند که بهترین و اصولی‌ترین راه را برای درمان درد خود انتخاب کنید. شما عزیزان می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با پزشک ارتوپد به راحتی با دکتر مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید.

از جمله مواردی که پزشک متخصص برای درمان درد کف پا پیشنهاد خواهد کرد عبارتند از:

1) کم کردن وزن و رژیم غذایی مناسب

کم کردن وزن اولین کار است که کمک خواهد کرد که فشار کمتری بر بافت تاندون و فاسیای کف پا وارد شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهابی مثل مصرف غذاهای حاوی زردچوبه، آب لیمو و آنتی‌اکسیدان‌ها کمک خواهد کرد که دردهای ناشی از این التهاب‌ها از بین برود.

2) استفاده از درمان‌های مکمل مثل طب سوزنی

استفاده از درمان‌های مکمل یا جایگزین مثل طب سوزنی موجب تا حدی موجب تسکین درد موقتی در کف پا خواهد بود.

3) مصرف داروهای مسکن

در صورت احساس درد زیاد، پزشک ممکن است داروهای مسکن مثل تایلنول و برخی داروهای قوی‌تر مثل اپیوئید، اکسی کدون یا هیدروکدون را برای کمک به کاهش درد را به بیمار پیشنهاد کنند. علاوه بر آن استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی پا هم تا حد زیادی به کاهش درد کمک خواهد کرد.

4) تزریق دارو به کف پا

در برخی موارد هم ممکن است پزشک تشخیص تزریق کورتیزون در صورت عدم موفقیت در درمان‌های محافظه‌کارانه برای فاسئیت پلانتار، سزاموئیدیت و نوروم را توصیه کند.

5) جراحی

در مرحله آخر پس از انجام تمامی موارد بالا و درمان‌های خانگی چنانچه هیچ بهبودی برای بیمار حاصل نشد، ممکن است جراحی انجام شود و بیمار برای همیشه از درد کف پا رهایی پیدا کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد کف پا و پاشنه چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد کف پا و پاشنه چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟"، کلیک کنید.