ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

شهید جمهور سید ابراهیم رییسی از زمان تشکیل دولت خود بیشترین تلاش را برای اجرای سیاست های پولی در دولت در جهت مهار تورم و کنترل رشد نقدینگی انجام داد و این مسیله به مهترین دغدغه اقتصادی دولت سیزدهم برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم تبدیل شد.

به گزارش پارازیت، دولت سیزدهم در طول سه سال خدمت خود در حوزه اقتصادی، تمرکزی بالا و عزمی جدی برای مهار تورم و کنترل نقدینگی از خود نشان داد؛ به طوری که از ابتدای روی کار آمدن رییس جمهور شهید و از زمان تشکیل دولت سیزدهم در تاریخ 12 مرداد ماه 1400، مهار و کاهش نرخ رشد تورم در دستور کار رییس دولت بود. علاوه بر آن جدیت در سیاست های ارزی و پولی کشور موجب شد که به شکلی جدی بر کنترل رشد نقدینگی تاکید داشته باشد.

در سالی که گذشت نرخ رشد تورم در دو بخش تولیدکننده و مصرف کننده در قیاس با سال قبل از آن کاهشی بود و از آنجایی که کشور در شرایط تحریمی طولانی مدت قرار دارد و نقش تحریم و اثرگذاری آن بر اقتصاد بر هیچ کس پوشیده نیست، بی شک مهار و کنترل تورم بدون برنامه ریزی و جدیت در کنترل آن دست یافتی نبود.

علاوه بر آن، رشد نقدینگی در شرایط تورمی امری اجتناب ناپذیر است اما با اجرای سیاست های پولی می توان رشد آن را کنترل کرد که این مسیله نیز خود نشانگر اجرای سیاست های پولی موفقیت آمیز در شرایط جنگ قتصادی و تحریم است.

مهار تورم مهم ترین برنامه اقتصادی دولت سیزدهم

تورم و افزایش نرخ قیمت ها، یکی از مهم ترین مولفه های اقصادی در کنار شاخص رشد اقتصادی هر کشور است. به نحوی که بر اساس آمار رشد اقتصادی و نرخ تورم می توان بر واقعیت های وضعیت اقتصادی کشورها پی برد.

دولت سیزدهم در راستای مهار و کنترل تورم به اقدامات مهمی دست زد. کاهش کسری بودجه و واقعی سازی بودجه، سیاست کنترل ترازنامه بانکی و احیای برخی از بانک های ناتراز و در صورت الزام انحلال برخی از موسسات اعتباری ناتراز، سیاست های تنظیم و پیش بینی پذیرسازی بازار و کنترل انتظارات تورمی از جمله سیاست هایی است که در این مدت برای مهار و کاهش تورم اعمال شد.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در سال 1400 و در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم حدود 45.7 درصد بود که این نرخ در فروردین ماه سال جاری و بر پایه سال 1400 به 38.8 درصد رسید. همچنین نرخ تورم قیمت تولیدکننده از 64.6 درصد در سال 1400 به 43.8 درصد در پاییز 1402 رسید که نشانگر کاهش حدود 21 درصدی تورم تولیدکننده در این بازه زمان است.

کاهش بالای رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

رشد حجم پول در هر اقتصادی، افزایش نرخ تورم را در پی دارد. به عبارتی رفتار اقتصادی و سیاست های پولی بلند مدت دولت ها در زمینه میزان و حجم رشد نقدینگی، تعیین کننده آمارهای تورمی در اقتصاد است.

در دولت سیزدهم برای مهار رشد نقدینگی اقداماتی از جمله کنترل رشد پایه پولی و خلق پول بانکی، عدم استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، نظارت بر تغییرات قیمت کالاها و خدمات، پیگیری برنامه اصلاح نظام بانکی و کنترل بدهی بانک ها به بانک مرکزی، افزایش طریق هماهنگی میان بانک مرکزی و دیگر ارکان اقتصادی دولت و کنترل ترازنامه بانک ها صورت گرفت که نتیجه آن منجر به کاهش رشد نقدینگی در قیاس با سال های گذشته است. در سال 1402 کمترین میزان رشد نقدینگی (24.3 درصد) نسبت به پنج سال گذشته ثبت شد که نشان از موفقیت این سیاست ها دارد.

رشد نقدینگی در دهه نود (تا سال 98) به صورت میانگین در بازه 25 درصد قرار داشت اما با گذشت زمان و افزایش اثرات جنگ اقتصادی و تحریم ها بر اقتصاد کشور در سال 98 به 31 درصد رسید.

ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1399 تا 40.6 درصد افزایش یافت و در مرداد ماه 1400 به 39.1 درصد رسید. اما در چند سال اخیر و با اجرای سیاست های منظم پولی در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی روند صعودی خود را متوقف کرد.

این رقم در پایان سال 1400 با کاهش 2.8 درصدی به رقم 36.3 درصد و در پایان سال 1401 به 31.1 درصد رسید. اما سال گذشته رشد نقدینگی کشور کاهش چشمگیری را تجربه کرد. در پایان سال گذشته، نرخ رشد نقدینگی به 24.3 درصد رسید که در قیاس با زمان شروع دولت سیزدهم در مرداد ماه 1400 با کاهش 14.8 درصدی روبرو شد که کمترین میزان در پنج سال گذشته را نشان می دهد.

باید اشاره داشت که رقم میزان رشد نقدینگی هدف گذاری شده برای سال 1402 معادل 25 درصد بود که این رقم در سال گذشته به 24.3 درصد و کمتر از میزان هدف گذاری تعیین شده برای سال 1402 بود.

همچنین، طبق اعلام بانک مرکزی، برای امسال نرخ رشد نقدینگی 23 درصد هدف گذاری شده است.

پایان خبر پارازیت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم"، کلیک کنید.