تقه زدن گیربکس اتوماتیک : بررسی فنی و جامع

گیربکس های اتوماتیک به دلیل راحتی در رانندگی و عملکرد روان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است در این نوع گیربکس ها بروز کند تقه زدن یا ایجاد ضربه های غیرعادی هنگام تغییر دنده است.
این موضوع می تواند علاوه بر کاهش کیفیت رانندگی به اجزای مختلف گیربکس و سیستم انتقال قدرت آسیب جدی وارد کند. در این مقاله به طور کامل به علل علائم پیشگیری و رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک خواهیم پرداخت.

 علائم تقه زدن گیربکس اتوماتیک

  1. ضربه ناگهانی هنگام تعویض دنده
    شایع ترین علامت احساس ضربه شدید در هنگام تغییر وضعیت دنده (مانند تغییر از P به D) یا هنگام افزایش یا کاهش دنده است.
  2. صدای غیرعادی در هنگام تغییر دنده
    صدایی شبیه به “تق” ممکن است شنیده شود که نشان دهنده وجود مشکل در کلاچ ها یا فشار روغن گیربکس است.
  3. لرزش خودرو هنگام حرکت
    لرزش ناگهانی خودرو در زمان شروع حرکت یا تغییر سرعت می تواند از وجود اشکال در سیستم انتقال قدرت ناشی شود.
  4. تاخیر در تعویض دنده
    گیربکس دیرتر از حد معمول دنده را عوض کرده و این امر با ضربه یا تقه همراه است.

 علل تقه زدن گیربکس اتوماتیک 207

  1. کمبود یا کیفیت پایین روغن گیربکس
    روغن گیربکس نقش حیاتی در عملکرد نرم و روان دنده ها دارد. کاهش سطح روغن یا استفاده از روغن بی کیفیت می تواند منجر به اختلال در فشار روغن و تعمیر گیربکس 207 شود.
  2. سایش و خرابی کلاچ های داخلی
    کلاچ های داخلی وظیفه انتقال نیرو بین دنده ها را بر عهده دارند. با گذر زمان این کلاچ ها فرسوده می شوند و نمی توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
  3. خرابی سنسورهای الکترونیکی
    سیستم گیربکس اتوماتیک 207 به سنسورهای مختلفی وابسته است. سنسورهای خراب ممکن است اطلاعات نادرستی را به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال کنند و باعث اختلال در تغییر دنده شوند.
  4. خرابی سلنوئیدها (Solenoid)
    سلنوئیدها وظیفه کنترل جریان روغن در گیربکس را دارند. خرابی آن ها می تواند موجب تقه زدن گیربکس 207 شود.
  5. عدم تطابق برنامه های ECU گیربکس
    در 207 عملکرد گیربکس توسط نرم افزار کنترل می شود. مشکلات نرم افزاری یا عدم تطابق بین برنامه ها ممکن است منجر به تقه زدن گیربکس شود.

علل تقه زدن گیربکس اتومات

راهکارهای پیشگیری از تقه زدن گیربکس

  1. تعویض به موقع روغن گیربکس
    روغن گیربکس را مطابق توصیه کارخانه تیگو 5 و با استفاده از نوع مناسب تعویض کنید. روغن قدیمی خاصیت روانکاری خود را از دست می دهد.
  2. رانندگی صحیح
    از شتاب گیری ناگهانی و تغییرات شدید در سرعت جلوگیری کنید. رانندگی ملایم باعث کاهش استهلاک اجزای داخلی گیربکس می شود.
  3. بازدید دوره ای و سرویس های منظم
    بازرسی و نگهداری دوره ای مانند بررسی سلامت سلنوئیدها و سنسورها می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.
  4. استفاده از روغن گیربکس اصلی و فیلتر مناسب
    استفاده از روغن و فیلتر غیراستاندارد می تواند عملکرد گیربکس را مختل کند.

راه های تعمیر گیربکس تیگو 5 و رفع مشکل

  1. بررسی و تعویض روغن گیربکس تیگو 5
    اولین راه کار برای یشگیری از خزابی و تعمیر گیربکس تیگو 5 بررسی سطح روغن و کیفیت آن و در صورت نیاز تعویض شود.
  2. تعمیر یا تعویض سلنوئیدها
    در صورت تشخیص خرابی سلنوئیدها باید توسط تعمیرکار ماهر تعمیر یا تعویض شوند.
  3. به روزرسانی نرم افزار ECU گیربکس
    در تیگو 5 جدید به روزرسانی نرم افزار ECU می تواند عملکرد گیربکس را بهبود بخشد.
  4. تعمیر یا تعویض کلاچ های داخلی
    این کار نیاز به باز کردن کامل گیربکس دارد و باید توسط تکنسین ماهر انجام شود.
  5. بررسی شیرهای هیدرولیکی
    شیرهای هیدرولیکی ممکن است دچار انسداد یا خرابی شوند که نیاز به سرویس یا تعویض دارند.

تعمیر گیربکس اتومات تیگو 5

مزایا و معایب گیربکس های اتوماتیک در مقایسه با دستی

مزایا

  • راحتی در رانندگی به ویژه در ترافیک شهری.
  • کاهش فشار روی راننده در طول سفرهای طولانی.

معایب

  • هزینه تعمیرات و نگهداری بالاتر.
  • حساسیت بیشتر نسبت به کیفیت روغن و اجزای داخلی.

 نتیجه گیری

تقه زدن گیربکس اتوماتیک اگر به موقع تشخیص داده و رفع نشود می تواند منجر به خرابی کامل گیربکس و هزینه های سنگین تعمیر شود. پیشگیری شامل نگهداری منظم و استفاده از روغن مناسب بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل است. همچنین در صورت مشاهده علائم برای تعمیرات گیربکس اتوماتیک به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید.

 پرسش و پاسخ های متداول

۱. آیا رانندگی با تیگو 5 که گیربکسش  تقه می زند، خطرناک است؟
بله ادامه رانندگی با گیربکس دچار مشکل می تواند به اجزای داخلی آن آسیب جدی وارد کند و هزینه های تعمیر گیربکس تیگو 5 را افزایش دهد.

۲. هر چند وقت یک بار باید روغن گیربکس اتوماتیک را تعویض کنم؟
این مورد بسته به نوع خودرو و توصیه سازنده متفاوت است اما معمولاً هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر توصیه می شود.

۳. آیا تعمیر گیربکس اتوماتیک گران است؟
بله تعمیر گیربکس های اتوماتیک به دلیل پیچیدگی بالا معمولاً هزینه بر است. انتخاب تعمیرکار متخصص می تواند از هزینه های غیرضروری جلوگیری کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تقه زدن گیربکس اتوماتیک : بررسی فنی و جامع" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تقه زدن گیربکس اتوماتیک : بررسی فنی و جامع"، کلیک کنید.